πάμε μπροστά

Δευτέρα

3

Νοέμβριος 2014

0

ΣΧΟΛΙΑ

Ανοικτός στην αποτέφρωση νεκρών και οστών ο μητροπολίτης Αλεξανδρούπολης κ. Άνθιμος! [Ηχητικό, βίντεο]

Δημοσιεύτηκε από , Κατηγορία Αρθρογραφία, Αρχεία, Αρχεία βίντεο, Ηχητικά, Κέντρα Αποτέφρωσης Νεκρών Και Οστών Νεκρών, Μεγάλα θέματα δήμου, Μητροπολίτης Άνθιμος, Πασχάλης Δρακόπουλος, Συνεντεύξεις

Μητροπολίτης Άνθιμος Αλεξανδρούπολης

Μητροπολίτης Άνθιμος Αλεξανδρούπολης

Χρόνια τώρα έχω κατά καιρούς ασκήσει σκληρή κριτική στο μητροπολίτη μας, κ. Άνθιμο, σήμερα όμως το πρωί (Δευτέρα 3/11/2014) με κατέπληξε ευχάριστα με τις θέσεις του για το θέμα της αποτέφρωσης νεκρών και οστών νεκρών σε ραδιοφωνική του συνέντευξη στο Maximum FM 93,6 και το δημοσιογράφο κ. Δημήτρη Κολιό και δεν μπορώ παρά να τον συγχαρώ δημόσια για την τολμηρή αυτή του θέση. Η συζήτηση προκλήθηκε σε συνέχεια πρόσφατης εγκυκλίου της Ιεράς Συνόδου (διαβάστε την παρακάτω) σχετικά με τα Κέντρα Αποτέφρωσης Νεκρών και Οστών Νεκρών και την ενδεδειγμένη στάση της Ιεραρχίας και των κληρικών.

Ο κ. Άνθιμος χαρακτήρισε την εγκύκλιο αυτή της Ιεράς Συνόδου ως “κάπως απόλυτη” μέσω της οποίας προσπαθεί, μεν, να διδάξει, να νουθετήσει και να προσφέρει στους ανθρώπους την υψηλή διδασκαλία της για την αξία του ανθρωπίνου σώματος, από την άλλη όμως το θέμα πρέπει να το δούμε και με άλλες παραμέτρους του, “πιο φιλάνθρωπες και πιο πραγματικές”.

Ο κ. Άνθιμος θύμισε ότι η εκκλησία θεωρεί ότι το ανθρώπινο σώμα είναι ιερό, είναι ο ναός μέσα στον οποίο κατοικεί η ψυχή του. Αν κάποιος άνθρωπος δεν θέλει να υιοθετήσει τη θέση της εκκλησίας για σεβασμό του σώματος, η εκκλησία οφείλει να τον διδάξει. Αν όμως ένας άνθρωπος καθαρά για λόγους κοινωνικούς, πολιτιστικούς, αποστάσεως, ακόμα και οικονομικούς δεν πειστεί από αυτό που λέει η εκκλησία, άποψή του είναι ότι εφόσον ο πιστός αυτός πιστεύει στην εκκλησία και τη διδασκαλία της και επιθυμεί την τελευταία ευχή για την ανάπαυση της ψυχής του και τη γαλήνευση του σώματός του, η εκκλησία δεν έχει δικαίωμα να αρνηθεί να τη δώσει, εφόσον στο παρελθόν τον βάπτισε, τον μύρωσε, τον λάδωσε με κάποιο από τα μυστήριά της. Αν ο άνθρωπος αρνηθεί την τελευταία αυτή ευχή, φυσικά και αυτό είναι σεβαστό από την εκκλησία. Η εκκλησία όμως δεν πρέπει να πάψει να είναι μία φιλόστοργη μητέρα.

Σε ερώτηση του δημοσιογράφου για την πιθανότητα δημιουργίας στην πόλη μας δημοτικού αποτεφρωτηρίου απάντησε ότι  δεν έχει πρόβλημα γιατί δεν είναι δικό του ζήτημα, δικός του ρόλος είναι να συμβουλεύει και να κατευθύνει τους ανθρώπους να τηρούν αυτό που λέει η εκκλησία γιατί αυτό είναι ένα ανεβασμένο επίπεδο και για τη ζωή μας και για την ψυχή μας. Από ‘κει και πέρα οι άνθρωποι μπορούν να κάνουν ότι θέλουν και οι δήμοι να δραστηριοποιηθούν ανάλογα.

Κέντρα Αποτέφρωσης Νεκρών και Οστών Νεκρών

Κέντρα Αποτέφρωσης Νεκρών και Οστών Νεκρών (πηγή φωτό: The Guardian/ Action Press / Rex Features)

Ανέφερε μάλιστα και ένα περιστατικό πριν από 2 έτη με ηλικιωμένο Σαμοθρακίτη που πέθανε στη Γερμανία. Τελευταία του επιθυμία ήταν να ταφεί στο νησί, το κόστος όμως της μεταφοράς της σωρού του ήταν απαγορευτικό για την οικογένειά του, έφτανε τα 8.000 ευρώ. Ο κ. Άνθιμος μετά από επικοινωνία των παιδιών του θανόντος έδωσε την άδεια να αποτεφρωθεί στη Γερμανία και να ταφεί στο νησί η τέφρα του, σύμφωνα με την επιθυμία του. Σύμφωνα με τον κ. Άνθιμο πρέπει να βλέπουμε και άλλες παραμέτρους, δεν είναι όλοι οι άνθρωποι ιδεολογικά αντίθετοι με την εκκλησία, μπορεί να επιλέξουν την αποτέφρωση και για άλλους λόγους. Ο ίδιος πιστεύει ότι η ταφή είναι πολιτισμός, ομορφιά, παρηγοριά για αυτούς που μένουν, κάποιοι όμως μπορεί να πιστεύουν στην ανάσταση νεκρών αλλά δεν αντέχουν τη διαδικασία της ταφής, εκταφής, του χώματος, τις πλάκες, και αυτό είναι ένα δίλημμα και πρέπει να το σεβαστούμε.

Κλείνοντας, υπογράμμισε ότι τη θέληση για αποτέφρωση πρέπει να τη δηλώσει ο ίδιος ο ενδιαφερόμενος και κανένα συγγενικό του πρόσωπο, για αυτό το θέμα μπορεί να συγκρούονται οι απόψεις των συγγενών μετά θάνατον και η εκκλησία οφείλει να σεβαστεί την επιταγή του θανόντος και μόνον.

Ακούστε τη ραδιοφωνική συνέντευξη του μητροπολίτη Ανθίμου Αλεξανδρούπολης σήμερα το πρωί στο Maximum FM 93,6:


Δείτε την αναφορά του μητροπολίτη Θεσσαλονίκης κ. Ανθίμου (πρώην Αλεξανδρούπολης) από την Αρχιερατική Θεία Λειτουργία στον ναό Αγίου Δημητρίου της Κυριακής 2/11/2014 όπως μεταδόθηκε χθες από τη ΝΕΡΙΤ και αναρτήθηκε στο youtube της Μητρόπολης Θεσσαλονίκης (ο οποίος φαίνεται να υιοθετεί το απόλυτο πνεύμα της εγκυκλίου):

==================================

Διαβάστε την εγκύκλιο της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου (πηγή: επίσημη ιστοσελίδα εκκλησίας)

Εγκύκλιοι της Ιεράς Συνόδου

«Περί τῶν κανονικῶν συνεπειῶν τῆς καύσεως νεκρῶν»

Πρωτ. 5055
Ἀριθμ. Διεκπ. 2415 Ἀθήνῃσι 29ῃ Ὀκτωβρίου 2014

ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ 2959

Πρός
Τούς Σεβασμιωτάτους Μητροπολίτας
τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος
Εἰς τάς Ἕδρας των

Ἡ Διαρκής Ἱερά Σύνοδος, μέ ἀφορμή τό νέο νομοθετικό καθεστώς γιά τήν ἀποτέφρωση νεκρῶν, σύμφωνα μέ τά ἄρθρα 48 καί 49 τοῦ Νόμου 4277/2014 «Νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας – Αττικής και άλλες διατάξεις» (Φ.Ε.Κ. 156/1-8-2014, τ. Α΄), κατά τήν Συνεδρία Αὐτῆς τῆς 14ης μηνός Ὀκτωβρίου ἐ.ἔ., ἐπελήφθη καί τοῦ ζητήματος τούτου καί ἀπεφάσισε νά σᾶς ἐνημερώσει περί τῶν κανονικῶν συνεπειῶν ἀπό τήν ἀποτέφρωση τοῦ σώματος.

Μέ τά ἄρθρα 48 καί 49 τοῦ Νόμου 4277/2014 ὁ νομοθέτης δέν λαμβάνει ὑπ’ ὄψιν τίς θρησκευτικές πεποιθήσεις τοῦ νεκροῦ. Ἐάν ὁ θανών δέν εἶχε ἐκφρασθεῖ ἐν ζωῇ περί τῆς μετά θάνατον ἐπιθυμίας ταφῆς ἤ ἀποτεφρώσεως τοῦ σώματός του, ἡ ἀποτέφρωση δύναται νά λάβει χώρα μέ μόνη τή δήλωση τοῦ/τῆς συζύγου ἤ «συντρόφου», μετά τοῦ/τῆς ὁποίου/ας ἔχει συνάψει «σύμφωνο συμβίωσης», ἤ τή δήλωση τῶν συγγενῶν πρώτου ἤ δευτέρου βαθμοῦ.

Τοῦτο, κύημα τοῦ συγχρόνου μηδενιστικοῦ τρόπου ζωῆς καί τῆς τάσεως πρός ἀποθρησκευτικοποίηση κάθε πτυχῆς καί ἐκφάνσεως τῆς ζωῆς τοῦ ἀνθρώπου, ἀποτελεῖ ἐκ προοιμίου καταστρατήγηση τῶν θρησκευτικῶν πεποιθήσεων τοῦ κεκοιμημένου μέλους τῆς Ἐκκλησίας, ἔλλειψη σεβασμοῦ καί φροντίδος πρός τό ἀνθρώπινο σῶμα.

Ἡ Ἐκκλησία δέν δέχεται γιά τά μέλη Της τήν ἀποτέφρωση τοῦ σώματος, διότι τοῦτο εἶναι ναός τοῦ Ἁγίου Πνεύματος (Α΄ Κορ. 6, 19), στοιχεῖο τῆς ὑποστάσεως τοῦ κατ’ εἰκόνα καί καθ’ ὁμοίωσιν Θεοῦ πλασθέντος ἀνθρώπου (Γεν. 1, 24), καί περιβάλλει αὐτό μέ σεβασμό καί τιμή ὡς ἔκφραση ἀγάπης πρός τό κεκοιμημένο μέλος Της καί ὡς ἐκδήλωση πίστεως στήν κοινή πάντων ἀνάσταση.

Κατόπιν τούτου, ἡ Διαρκής Ἱερά Σύνοδος ἀπεφάσισε νά ἐνημερώσει, στό πλαίσιο τῆς ἀγρύπνου ποιμαντικῆς φροντίδος Της, τό εὐσεβές Αὐτῆς πλήρωμα, κληρικούς καί λαϊκούς, γιά τίς ἀκόλουθες κανονικές συνέπειες τῆς ἀποτεφρώσεως τοῦ σώματος:

  • Ἡ ἀποτέφρωση τοῦ σώματος δέν εἶναι σύμφωνη πρός τήν πράξη καί παράδοση τῆς Ἐκκλησίας γιά θεολογικούς, κανονικούς καί ἀνθρωπολογικούς λόγους.
  • Πρός ἀποφυγήν οἱασδήποτε θεολογικῆς, κανονικῆς καί ἀνθρωπολογικῆς ἐκτροπῆς, ἀπαραίτητος εἶναι ὁ σεβασμός τῶν θρησκευτικῶν πεποιθήσεων καί ἡ διακρίβωση τῆς οἰκείας βουλήσεως τοῦ κεκοιμημένου καί ὄχι ἡ βούληση ἤ ἡ δήλωση τῶν οἰκείων του.
  • Ἐκεῖνος ὁ ὁποῖος ἀποδεδειγμένως οἰκειοθελῶς ἐδήλωσε τήν ἐπιθυμία περί καύσεως τοῦ σώματός του, δηλώνει τήν αὐτονόμησή του καί ὡς ἐκ τούτου δέν τελεῖται Νεκρώσιμος Ἀκολουθία καί Ἱερό Μνημόσυνο ὑπέρ αὐτοῦ.

Παρά ταῦτα, ἐπαφίεται στήν ποιμαντική σύνεση καί τήν διακριτική εὐχέρεια τοῦ οἰκείου Μητροπολίτου ἡ τέλεση ἁπλῶς Τρισαγίου.

Ἐπί δέ τούτοις, κατασπαζόμενοι τήν ὑμετέραν Σεβασμιότητα ἐν Κυρίῳ, διατελοῦμεν μετ’ ἀγάπης.

† Ὁ Ἀθηνῶν Ι Ε Ρ Ω Ν Υ Μ Ο Σ, Πρόεδρος
† Ὁ Σταγῶν καί Μετεώρων Σεραφείμ
† Ὁ Περιστερίου Χρυσόστομος
† Ὁ Κεφαλληνίας Σπυρίδων
† Ὁ Καλαβρύτων καί Αἰγιαλείας Ἀμβρόσιος
† Ὁ Τρίκκης καί Σταγῶν Ἀλέξιος
† Ὁ Καρπενησίου Νικόλαος
† Ὁ Λήμνου καί Ἁγίου Εὐστρατίου Ἱερόθεος
† Ὁ Γουμενίσσης, Ἀξιουπόλεως καί Πολυκάστρου Δημήτριος
† Ὁ Βεροίας, Ναούσης καί Καμπανίας Παντελεήμων
† Ὁ Διδυμοτείχου, Ὀρεστιάδος καί Σουφλίου Δαμασκηνός
† Ὁ Δρυϊνουπόλεως, Πωγωνιανῆς καί Κονίτσης Ἀνδρέας
† Ὁ Ξάνθης καί Περιθεωρίου Παντελεήμων

Ὁ Ἀρχιγραμματεύς
† Ὁ Μεθώνης Κλήμης